Partner serwisu
Biznes i przemysł

Rosja. UAC opatentowało projekt samolotu szerokokadłubowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W Rosji zarejestrowano patent firmy United Aircraft Corporation (UAC), zawierający szczegóły projektu nowej rodziny dwusilnikowych samolotów szerokokadłubowych w trzech wariantach, które będą mogły zabrać od 240 do 320 pasażerów przy zasięgu do 13 600 km.

Ilustracje towarzyszące propozycji pokazują projekt bardzo podobny do boeinga B787 Dreamliner, z końcówkami skrzydeł podobnymi do tych zastosowany w airbusie A350. Wymiary, w tym długość kadłuba wynosząca 58,4 – 68,6 m i rozpiętość skrzydeł wynosząca 59,6 m, są zbliżone do wymiarów rodziny B787. Według podanych informacji, projekt przewiduje szerokie zastosowanie materiałów polimerowo-kompozytowych, ale bardzo mało jest szczegółowych informacji na temat planowanych silników dla tej rodziny samolotów.

Zgodnie z patentem, którego autorami jest sześciu pracowników United Aircraft, propozycja nosi nazwę SzFDMS – skrót od samolot szerokokadłubowy dalekiego zasięgu, a rodzina obejmowałaby wersję skróconą -500, bazową -600 i zwiększoną -700, zdolnych do lotów na odległości 5 560 – 7 340 mil morskich (10 300 - 13 600 km). Kabina pasażerska miałaby szerokość wewnętrzną 5,6 m, co umożliwiłoby konfigurację w układzie dziewięciu foteli w rzędzie (3-3-3). SzFDMS-600 ma być wersją podstawową, wyposażonym w 281 foteli w konfiguracji trach klas podróży. Wersja -600 miałaby przewagę ekonomiczną nad B787-9 o 3 proc. w kosztach bezpośrednich i o około 6 proc. w kosztach pośrednich.

Według informacji UAC, patent został złożony pod koniec grudnia 2024 r. i oficjalnie zarejestrowany 1 sierpnia br. Jednak nie jest jasne, jakie były cele paten opatentowania konstrukcji, która niewiele różni się od tych już istniejących. Ale UAC informuje, że dąży do osiągnięcia niezależności technologicznej przez rosyjski przemysł lotniczy w celu modernizacji floty rosyjskich samolotów dalekodystansowych z wykorzystaniem własnych technologii oraz możliwości produkcyjnych i to właśnie według UAC wymaga międzynarodowej ochrony prawnej. Warto też dodać, że w 2023 zakończony został projekt CR929, który był tworzony z Chinami. Teraz Rosja skoncentrowała się na własnym projektowaniu samolotu dalekiego zasięgu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UAC: MC-21 z rosyjskimi systemami oblatany

Biznes i przemysł

UAC: MC-21 z rosyjskimi systemami oblatany

Piotr Bożyk 30 kwietnia 2025

Opóźnienie Jakowlewa SJ-100. Nadal oczekuje na rosyjskie silniki PD-8

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Piotr Bożyk 05 listopada 2023

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

UAC: MC-21 z rosyjskimi systemami oblatany

Biznes i przemysł

UAC: MC-21 z rosyjskimi systemami oblatany

Piotr Bożyk 30 kwietnia 2025

Opóźnienie Jakowlewa SJ-100. Nadal oczekuje na rosyjskie silniki PD-8

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Piotr Bożyk 05 listopada 2023

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij